Program profilaktyki raka szyjki macicy

Program adresowany jest do kobiet w wieku 25-59 lat:

• które nie miały wykonanej cytologii w ciągu ostatnich trzech lat;
  • obciążonych czynnikami ryzyka (zakażonych wirusem HIV, przyjmujących leki immunosupresyjne, zakażonych HPV - typem wysokiego ryzyka), które nie miały wykonanej cytologii w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Porada na etapie podstawowym obejmuje: przeprowadzenie wywiadu oraz wypełnienie ankiety, edukację w zakresie profilaktyki nowotworu szyjki macicy, pobranie materiału do badania cytologicznego, wysłanie pobranego materiału oraz ankiety do pracowni diagnostycznej, wręczenie przez lekarza pacjentce wyniku badania i podjęcie decyzji co do dalszego postępowania, zalecenie ponownego zgłoszenia się na badanie po trzech latach w ramach programu.

Jeżeli wynik jest prawidłowy, to na następne badanie cytologiczne w ramach programu należy zgłosić po 3 latach, chyba że na otrzymanym wyniku badania jest informacja o zgłoszeniu się na badanie za 12 miesięcy.

Jeżeli wynik wzbudzi wątpliwości lekarza, pacjentka otrzyma skierowanie na dalszą diagnostykę na etapie pogłębionym programu, który obejmuje: badanie kolposkopowe i ewentualne badanie histopatologiczne wycinków.

Jak przygotować się do badania?

• na badanie nie należy zgłaszać się w czasie miesiączki,
  • od ostatniego dnia miesiączki powinny upłynąć co najmniej 4 dni,
  • na badanie należy zgłaszać się nie później niż 4 dni przed rozpoczęciem miesiączki,
  • co najmniej 4 dni przed badaniem nie należy stosować żadnych leków/innych substancji/preparatów dopochwowych,
  • od ostatniego badania ginekologicznego/USG przezpochwowego powinien upłynąć co najmniej 1 tydzień.

Program profilaktyki raka szyjki macicy realizowany jest w Ośrodku Zdrowia w Szczawinie Kościelnym.

W celu ustalenia terminu badania cytologicznego zapraszamy do kontaktu pod numerami telefonu:

Program profilaktyki chorób układu krążenia

Program adresowany jest do osób które:

• mają 35, 40, 45, 50 lub 55 lat ;
  •  złożyły deklarację wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej;
  • u których nie została dotychczas rozpoznana choroba układu krążenia i które w okresie ostatnich pięciu lat nie korzystały ze świadczeń udzielanych w ramach profilaktyki chorób układu krążenia, obciążonych następującymi czynnikami ryzyka:
    • nadciśnienie tętnicze krwi (wartości ciśnienia tętniczego powyżej 140/90 mmHg),
    • podwyższone stężenie we krwi cholesterolu całkowitego, LDL-cholesterolu, triglicerydów i niskie stężenie HDL-cholesterolu,
    • palenie tytoniu,
    • niska aktywność ruchowa,
    • nadwaga i otyłość,
    • upośledzona tolerancja glukozy,
    • wzrost stężenia fibrynogenu,
    • wzrost stężenia kwasu moczowego,
    • nadmierny stres,
    • nieracjonalne odżywianie,
    • płeć męska,
    • obciążenia genetyczne.

Wymagane procedury medyczne:

• Przeprowadzenie wywiadu i wypełnienie karty badania profilaktycznego.
  • Wykonanie badań biochemicznych krwi (stężenie we krwi cholesterolu całkowitego, LDL cholesterolu, HDL-cholesterolu, triglicerydów i poziomu glukozy), dokonanie pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, określenie współczynnika masy ciała - Body Mass Index – BMI).
  • Ustalenie terminu wizyty u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, na którego liście świadczeniobiorców znajduje się pacjent.
  • Wpisanie wyników badań do karty badania profilaktycznego,
  • W trakcie wizyty u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej:
  • badanie przedmiotowe świadczeniobiorcy oraz ocena czynników ryzyka zachorowań na choroby układu krążenia;
  • kwalifikacja świadczeniobiorcy do odpowiedniej grupy ryzyka oraz ocena globalnego ryzyka wystąpienia w przyszłości incydentu sercowo-naczyniowego według klasyfikacji SCORE i zapisanie uzyskanego wyniku w karcie badania profilaktycznego;
  • edukacja zdrowotna świadczeniobiorcy oraz decyzja co do dalszego postępowania z pacjentem.
  • Przekazanie świadczeniobiorcy, u którego rozpoznano chorobę układu krążenia, przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej informacji o wynikach badania oraz zaleceń dotyczących konieczności zmiany trybu życia lub kierowanie świadczeniobiorcy na dalszą diagnostykę lub leczenie.

W celu ustalenia terminu wykonania badań w ramach programu zdrowotnego zapraszamy do kontaktu pod numerami telefonów:

242858025 – Ośrodek Zdrowia w Pacynie

242351305 – Ośrodek Zdrowia w Szczawinie Kościelnym